To The City of Amman: The Lit Sidewalks of the city

05 December 2015

Written by: Murad Abu-Eisheh on http://muradabuaisheh.tumblr.com

The views expressed by writer are his own and do not necessarily reflect the views of BeAmman

 

To The City Of Amman,

A sentence you find on almost every roundabout in Amman or at least in the western part of Amman. Every day passing through one of them and I think, is it really to the city of Amman? Who decided that this project that I like to call 'Tron Legacy' city lights theme qualifies as a gift for our city? If anything it is plain useless and does not serve any function whatsoever but advertising the companies that did it, we already had a sidewalk that served its purpose as being a sidewalk, why do we need a one that lights up? I find it absurd that a marketing department in one of our great companies pulled a project like this and I find it even more absurd that a dozen other companies copied the idea!

 

On what bases this idea qualifies as successful?

- The poor implementation, just try to walk and notice the leveling of the plastic boxes with the original sidewalk.

- The plastic material used, last time I checked plastic was not a sustainable material, and worse it doesn’t serve its function , it will break and melt ! actually it already did!

- The power they are using, I assume that the companies are paying the bills not the government, but anyhow I clearly remember that we are in a power crisis and the people should save energy.

- And finally the cost it took them to import and implement this project .

In conclusion, if the great marketing minds of Jordan are seeing that this kind of project is ” To The City Of Amman ” then we should close down all marketing departments in the country and all the schools that are teaching it, because it’s simply pointless as this project is. if you want to make a project and label it “To The City Of Amman” it better be worth the name, I don’t need to tell you what else they could have done with the same amount of money spent because we all know what our city needs, and certainly we don’t need plastic sidewalks that lights up !

What are your thoughts of Amman's new sidewalks that light up?

 

الى مدينة عمان،

هي جملة تجدها تقريبا على كل دوار في عمان أو على الأقل في الجزء الغربي من عمان، في كل يوم أمر بجانب واحدة على الأقل، وأفكر هل هذا المشروع حقا لمدينة عمان؟ من الذي قرر أن هذا المشروع , الذي أحبُ أن أسميه مشروع ترون لغاسي”فيلم” للمدينة المضيئة, يؤهل كهدية لمدينتنا؟ إذا كان أي شيء فهو مشروع عديم الفائدة  ولا يخدم أي وظيفة على الإطلاق إلا للأعلان عن الشركات التي نفذته، كان لدينا بالفعل الرصيف التي يخدم الغرض منه كونه رصيف، هل نحن بأمس الحاجة إلى رصيف يضيء؟ أجد أنه من السخف أن قسم تسويق في واحدة من كبرى الشركات لدينا نفذت مشروع مثل هذا وأجد أكثر من السخف أن عشرات الشركات الأخرى نسخ الفكرة!

على أي أساس تؤهل هذه الفكرة بأنها ناجحة؟

- التنفيذ السئ ، فقط حاول المشي ولاحظ كيفية تراصف صناديق بلاستيكية مع الرصيف الأصلي.

- المواد البلاستيكية المستخدمة، آخر مرة تأكدت من معلوماتي لم يكن البلاستيك من المواد المستدامة، والأسوأ من ذلك أنه لا يخدم وظيفته، فإنه سيكسر أو يذوب! وفعلا حصل ذالك!

- الطاقة المستخدمة، وأفترض أن الشركات هي التي تدفع الفواتير وليس الحكومة، ولكن على أية حال أتذكر بوضوح أننا في أزمة طاقة و يجب على الشعب توفير الطاقة.

- وأخيرا تكلفة استيراد وتنفيذ هذا المشروع.

في الختام، إذا كانت أكبرعقول التسويق في الاردن ترى أن هذا النوع من المشاريع هو “إلى مدينة عمان” ثم يجب علينا إغلاق جميع أقسام التسويق في البلاد وجميع المدارس التي يتم تدريسه فيها، لأنه غير المجدي كهذا المشروع. إذا كنت تريد أن تنفذ مشروع وتسميته “إلى مدينة عمان” من الأفضل يستحق هذا الاسم، ولست بحاجة لاقول لكم ماذا كان يمكن أن يتم مع نفس كمية الأموال التي أُنفقت لأننا جميعا نعرف ما تحتاج اليه مدينتنا، وبالتأكيد نحن لسنا بحاجة أرصفة بلاستيكية مضيئة!

 

شو رايكم؟